Od pewnego czasu otrzymujemy prośby o wsparcie techniczne dla użytkowników systemów Windows. Obserwujemy coraz częstsze problemy z aktualizacją oprogramowania firm trzecich na systemach Microsoft Windows Vista. Przykładem może być… przeglądarka internetowa Google Chrome. Więc… w czym rzecz?
Sprawa okazuje się dość prosta. Jak informuje firma Microsoft (https://support.microsoft.com/pl-pl/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet), kończy się powoli okres
wsparcia dla systemu Windows Vista. Podobnie jak w przypadku systemu Windows XP, którego okres wsparcia technicznego wygasł z dniem 8 kwietnia 2014, okres rozszerzonego wsparcia dla systemu Windows Vista planowany jest na dzień 11 kwietnia 2017 r. Wsparcie podstawowe wygasło już 10 kwietnia 2012 r.
Ale jest to tylko jeden powód wycofywania się producentów oprogramowania ze wsparciem swoich aplikacji dla systemu Windows Vista. Według Gemius SA (http://ranking.pl/pl/rankings/operating-systems.html), udział systemów Vista na polskim rynku komputerów, we wrześniu 2016 r. wahał się w okolicach 2%, co jest bardzo słabym wynikiem. Oba te czynniki wydają się być wystarczającymi powodami podjęcia decyzji o nie wydawaniu nowych wersji oprogramowania dla tego systemu przez producentów trzecich.
Poniżej przedstawiamy daty końca wsparcia dla systemów Microsoft Windows:
Klienckie systemy operacyjne | Najnowsza aktualizacja lub dodatek Service Pack | Koniec wsparcia podstawowego | Koniec wsparcia dodatkowego |
---|---|---|---|
Windows XP | Service Pack 3 | 14 kwietnia 2009 r. | 8 kwietnia 2014 r. |
Windows Vista | Service Pack 2 | 10 kwietnia 2012 r. | 11 kwietnia 2017 r. |
Windows 7* | Service Pack 1 | 13 stycznia 2015 r. | 14 stycznia 2020 r. |
Windows 8 | Windows 8.1 | 9 stycznia 2018 r. | 10 stycznia 2023 r. |
Windows 10, wydanie z lipca 2015 r.** | N/D | 13 października 2020 r. | 14 października 2025 r. |
** Aktualizacje są skumulowane (każda kolejna bazuje na wszystkich wcześniejszych). Aby urządzenie było objęte pomocą techniczną, musi mieć zainstalowaną najnowszą aktualizację. Aktualizacje mogą obejmować nowe funkcje, poprawki (zabezpieczeń i inne) lub połączenie obu tych elementów. Nie każda funkcja zawarta w aktualizacji działa na wszystkich urządzeniach. Zainstalowanie aktualizacji na urządzeniu może nie być możliwe, jeśli dany sprzęt jest niezgodny, nie ma aktualnych sterowników lub z innego powodu nie podlega pomocy technicznej ze strony producenta oryginalnego sprzętu (OEM). Dostępność aktualizacji zależy od kraju, regionu, łączności sieciowej, operatora komórkowego (np. w przypadku urządzeń obsługujących sieci komórkowe) lub możliwości sprzętu (np. ilości wolnego miejsca na dysku).